Nie da się ukryć, że bieganie stało się ostatnio jedną z najpopularniejszych i najmodniejszych aktywności fizycznych jakie można uprawiać. W miastach i miasteczkach organizowane są maratony, biegi przełajowe czy firmowe. Bieganie utożsamiane jest ze zdrowym trybem życia i stało się jego symbolem. Często jednak w zapominamy, że uprawianie sportu wiąże się z pewnym ryzykiem czyli głównie kontuzjami. Biegacze często muszą borykać się z tak zwanym.: „kolanem biegacza”. Czym ono jest? Czy można mu zapobiec?

Czym jest kolano biegacza?

Pod tą potoczoną nazwą kryje się kilka różnych dolegliwości, których główną przyczyną jest nadmierne obciążenie dolnych części kończyn. Pierwszym objawem jest zwykle ból kolana w okolicy przednio-bocznej, pojawiający się w trakcie wzmożonego ruchu, zginania pod kątem 30 stopni czy zbiegania w dół po pochyłej powierzchni. Inne objawy to nietypowe uczucie chrobotania w kolanie, charakterystyczne „strzelanie” i ból podczas wykonywania przysiadów. Natężenie bólu w początkowych stadiach kolana biegacza jest niewielkie i często ignorowane jako tymczasowy dyskomfort.

Jakie są jego przyczyny?

Główną przyczyną występowania kolana biegacza jest nadmierne obciążenie w stawie rzepkowo – udowym. Może ono wynikać z osłabienia mięśnia czworogłowego i przykurczami więzadeł, które powodują, że rzepka nie pracuje równomiernie. Jej powierzchnia w miejscach o wzmożonym zużyciu staje się chropowata, a zwiększone tarcie wywołuje pierwsze nieprzyjemne symptomy.

Inną przyczyną może być także siedzący tryb życia, który sprawia, że chrząstka uciska przez kilka godzin to samo miejsce. Dlatego jeśli pracujemy w pozycji siedzącej, warto robić regularne przerwy i zrobić krótki spacer po biurze, dookoła budynku lub najbliższego sklepu.

W przypadku kobiet nie bez znaczenia pozostaje rodzaje noszonego na co dzień obuwia. Szpilki i inne buty na wysokim obcasie dodatkowo wzmacniają obciążenie rzepki.

Przeczytaj więcej: Kolano biegacza: kontuzje, leczenie, wzmocnienie.

Jak biegać?

Istotny jest także sposób w jaki biegamy. Przede wszystkim ważna jest odpowiednia rozgrzewka i rozruszanie całego ciała przed biegiem. Błędem jest niedostosowanie tempa biegu do swoich możliwości i kondycji, a także przetrenowanie i nie dawanie organizmowi czasu na regenerację po treningu. Niezwykle ważne jest także obuwie, w którym biegamy. Ze względu na większe przeciążenia niż przy zwykłym chodzie powinno posiadać one grubszą i bardziej sprężystą podeszwę, niż to, które nosimy na co dzień. Dodatkowo musi ono być odpowiednio dostosowane do naszej stopy nie tylko pod względem rozmiaru, ale również wad, czyli na przykład płaskostopia.

Jak reagować?

Gdy ból zaczyna powracać po treningach lub pojawia się w czasie dnia, należy przede wszystkim zasięgnąć opinii lekarza. Lekceważenie bólu i odkładanie wizyty w czasie może prowadzić do ciężkich i nieodwracalnych uszkodzeń stawu. Jeśli potrzebujemy tymczasowej doraźnej pomocy możemy zacząć od nałożenia na kolano okładu z lodu lub kupienia ortezy, a także kilkudniowej przerwy w ćwiczeniach.