Warning: Use of undefined constant price - assumed 'price' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /wp-content/plugins/pisztu/premiumpost.php on line 378

Warning: Use of undefined constant duration - assumed 'duration' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /wp-content/plugins/pisztu/premiumpost.php on line 379

Wiek ma duży i niestety negatywny wpływ na poziom aktywności fizycznej – aż 47 proc. Polaków powyżej 60 roku życia nie podjęło żadnej aktywności w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Jednak do regularnego ruchu przekonać może aktywność rodzinna, ponieważ aż 40 proc. aktywnych seniorów przyznaje, że preferuje sporty uprawiane wspólnie z bliskimi.

Mimo widocznych zmian w zakresie podejścia Polaków do aktywności fizycznej i coraz bardziej rozwiniętej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej, polskie społeczeństwo dopiero uczy się bycia aktywnym. Czynnikiem, który najbardziej motywuje nas do aktywności, według raportu MultiSport Index 2018, jest zdrowie połączone z przyjemnością wynikającą z regularnego ruchu. Obecnie ok. 7,4 mln aktywnych Polaków traktuje aktywność fizyczną jako formę rekreacji i relaksu. Z drugiej strony, 56 proc. osób po 60 roku życia nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej. Lęk przed nieznanym, brak wiedzy dotyczącej korzyści wynikających ze zdrowego trybu życia, stereotypy dotyczące aktywności w wieku senioralnym, a przez to zaniżona motywacja osób w wieku  60+ stanowią obecnie niezdrowe komponenty starzejącego się społeczeństwa.

Aktywność fizyczna jest niezwykle ważna na każdym etapie naszego życia. Niestety w pewnym wieku jest porzucana, co negatywnie wpływa na zdrowie i samopoczucie, a tym samym jakość życia. W Polsce blisko połowa osób po 60 roku życia nie ćwiczy, a  co trzecia ocenia swój stan zdrowia negatywnie. Sytuację tę można zmienić – wystarczy każdego dnia podejmować dostosowaną do naszych możliwości aktywność fizyczną, by z czasem zauważyć jej dobroczynny wpływ na nasze zdrowie – mówi Adam Radzki, Członek Zarządu Benefit Systems.

Od 20 do 22 stycznia 2019 r. z okazji Dnia Babci i Dziadka na Zimowym Narodowym wszystkie osoby po 60. roku życia będą mogły bezpłatnie sprawdzić kondycję swojego organizmu i rozpocząć przygodę z aktywnością fizyczną. W specjalnej strefie MultiSport Lab (płyta stadionu PGE Narodowy w Warszawie) zorganizowane zostały darmowe konsultacje z fizjoterapeutami, dietetykami i trenerami. Seniorzy mogą także skorzystać z pomiarów składu ciała, ciśnienia tętniczego i skanera wad postawy.

Strefa konsultacji zdrowotnych MultiSport Lab zaprasza bezpłatnie wszystkich seniorów po 60. roku życia w niedzielę (20.01.2019) w godz. 12:00-19:00 oraz w poniedziałek i wtorek (21-22-.01.2019) w godz. 17:00 – 21:00. Wejściówki należy odebrać w kasie MultiSport za okazaniem dowodu osobistego.

Wiek nie ma znaczenia

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca systematyczny ruch każdej grupie wiekowej, a osobom starszym rekomenduje aktywność fizyczną przez co najmniej 30 minut dziennie 5 dni w tygodniu lub nawet bardzo intensywną aktywność przez co najmniej 20 min przez 3 dni w tygodniu. Wskazane jest także wykonywanie 2–3 razy w tygodniu ćwiczeń zwiększających siłę mięśni i wytrzymałość. Rola aktywności fizycznej wzrasta szczególnie w okresie wyczerpywania się naturalnego potencjału biologicznego człowieka, ponieważ do licznych, pozytywnych skutkówaktywności zaliczyć można poczucie bezpieczeństwa (zachowywanie równowagi,minimalizację ryzyka upadków, utrzymanie siłymięśniowej i wydolności tlenowej), a także poczucie niezależności,możliwość utrzymywania kontaktów społecznych,czy wyższą samoocenę (szczególnie w aspekciesensu egzystencji)1.

– Korzyści jakie mogą czerpać seniorzy z odpowiednio dozowanej aktywności fizycznej są wielorakie i dotyczą wszystkich układów organizmu – mówi Sylwia Nowacka-Dobosz, doktor nauk o kulturze fizycznej na Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie – Przede wszystkim aktywność fizyczna może spowalniać  procesy degeneracyjne w organizmie w obrębie motoryczności. Hamuje zmniejszanie się masy tkanki mięśniowej, tkanki kostnej. Przeciwdziała spadkowi wydolności tlenowej, powoduje lepsze dotlenienie komórek poprzez poprawę ukrwienia, lepsze zaopatrzenie w substancje odżywcze jak również wspomaga procesy oczyszczania organizmu z toksyn i wspiera metabolizm.

Wspólna aktywność ku większej motywacji

Okazuje się, że czynnikiem motywującym do ćwiczeń w dużym stopniu jest aktywność rodzinna – aż 40 proc. aktywnych seniorów przyznaje, że preferuje sporty uprawiane razem[1]. Wspólny, systematyczny ruch nie tylko korzystnie wpływa na zdrowie psychofizyczne (w tym znaczną redukcję stresu), ale może mieć również bezpośredni wpływ na polepszenie relacji międzyludzkich.

[1]Raport Kantar TNS, Aktywność sportowa Polaków, kwiecień 2018