Trening siłowy to znakomite rozwiązanie dla osób poszukujących sposobu na harmonijny rozwój całego ciała i ogólną poprawę kondycji. Zaleca się stosowanie go jako uzupełnienie dla tak zwanego treningu tlenowego, który zgodnie z zasadą 3x30x130, powinien być uprawiany 3 razy w tygodniu, przez 30 minut, z intensywnością pozwalającą utrzymać tętno na poziomie 130 uderzeń na minutę. Jakie są podstawowe zasady treningu siłowego? O czym warto pamiętać? Oto podstawowe informacje.

Dlaczego warto?

Ten typ treningu rozwija wiele części ciała. Po pierwsze zwiększa wytrzymałość mięśni, ich siłę oraz odporność na zmęczenie. Po drugie, pozytywnie oddziałuje również na układ kostny, ścięgna i więzadła. Przy rozsądnie przeprowadzanych ćwiczeniach przyzwyczajają się one do wysiłku, zmniejszając jednocześnie ryzyko urazu w przyszłości. Wzmacnia się również serce, przez które podczas treningu przepływa większa ilość natlenionej krwi, poprawiając ukrwienie organizmu.

Od czego zacząć?

Sam wysiłek to jednak nie wszystko. Ważne jest by ćwiczyć z głową, dlatego zanim udamy się na siłownię, warto wyznaczyć sobie konkretne cele. Po co w ogóle nam trening siłowy? Co chcemy przez niego osiągnąć? Wyrzeźbienie konkretnej grupy mięśni, utrata wagi czy może zwiększenie kondycji? Dobrym pomysłem jest zbadanie stanu zastanego, czyli ile powtórzeń danego ćwiczenia jesteśmy w stanie zrobić, kiedy dopada nas zmęczenie i tracimy oddech, czy ile dokładnie ważymy. Wyznaczanie konkretnych, mierzalnych celi sprawia, że lepiej widać postęp, co z kolei buduje naszą motywację.

Gdzie?

Trening siłowy jest aktywnością, którą możemy wykonywać zarówno w domu, jak i na siłowni. Wybór odpowiedniego miejsca powinien być podyktowany nie tylko naszymi możliwościami finansowymi, ale także samopoczuciem. Jeśli krępujemy się na siłowni, czujemy się tam źle, nie ma sensu zmuszać się do tego na siłę. Trening będzie kojarzył nam się ze stresem i nieprzyjemnym obowiązkiem, co szybko pozbawi nas motywacji. W takiej sytuacji znacznie lepszym pomysłem jest ćwiczenie w domu. Należy jednak pamiętać, że profesjonalne siłownie umożliwiają dostąp do wielu sprzętów oraz możliwość uzyskania pomocy trenera. Zarówno ćwiczenia w domu, jak i na siłowni mają swoje wady i zalety, dlatego każdy ćwiczący sam powinien dokonać wyboru. (źródło: http://www.menshealth.pl/fitness/trening-silowy,1).

W jaki sposób?

W tym typie treningu wyróżniamy dwie metody ćwiczeń: obwodową oraz body building. Pierwszy rodzaj, czyli obwodowy, jest polecany przede wszystkim osobom pragnącym wzmocnić swoją kondycję oraz zgubić nieco wagi. Koncentruje się on na ćwiczeniu z mniejszym obciążeniem i krótkich przerwach. Z kolei druga metoda, czyli body building jest polecany osobom, które chcą uzyskać konkretny wygląd danych partii ciała. Wykorzystuje się w niej większe ciężary, odpowiednio wydłużając także przerwy.

Pierwszy krok

Ze względu na swój ogólnorozwojowy charakter, trening siłowy jest polecany dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z regularną aktywnością fizyczną. Nie tylko umożliwia spełnienie swoich pierwszych celi treningowych, ale także wzmacnia ciało i przygotowuje  je do bardziej obciążających ćwiczeń.