Podczas biegów długodystansowych sportowiec traci dużo kalorii. Aby kontynuować zawody, należy uzupełnić straty energetyczne. Niestety, podczas zawziętej rywalizacji nie ma możliwości zatrzymania się na szybki posiłek, dlatego sportowcy muszą radzić sobie z tym problemem inaczej.

Specjalnie z myślą o osobach, które intensywnie trenują powstały żele energetyczne, czyli źródło węglowodanów mających pokryć ubytki energii np. w trakcie długiego biegu. Żele weszły na rynek w latach osiemdziesiątych XX wieku i z początku były stosowane wyłącznie przez zawodowców. Obecnie są tak popularne, że można znaleźć je w niemal każdym większym sklepie z odżywkami i suplementami.

Jak działa żel?

żel energetyczny
Żel energetyczny, źródło: Alenergy.eu

Produkt ma półpłynną formę i w ogólnym skrócie mówiąc, ma na celu zaopatrzenie organizmu w energię. Najczęściej żele zamykane są tubkach, dzięki którym można z łatwością dozować substancję nawet podczas aktywności fizycznej – bez brudzenia rąk, preparatu i co najważniejsze, bez zatrzymywania się w trakcie zawodów. Żele energetyczne zapobiegają spadkom cukru we krwi, które mogą z kolei powodować nagły spadek ciśnienia krwi, uczucie głodu, niepokój, kołatanie serca lub ogólny dyskomfort w trakcie ćwiczeń.

Z czego składają się żele?

Szybki zastrzyk energii, jaki odczuwamy krótko po spożyciu żelu jest zasługą licznych węglowodanów zawartych w preparacie. Najczęściej są to cukry o wysokim indeksie glikemicznym, które bardzo szybko wchłaniają się z jelita cienkiego do krwi. Niektóre produkty są dodatkowo wzbogacone o inne substancje poprawiające przyswajalność oraz pobudzające, np. kofeinę. Dobry żel nie obciąża żołądka, który w trakcie wysiłku też pracuje i jest obciążony. Oprócz węglowodanów znajdziemy w składzie również sód, który wspomaga przyswajanie cukrów prostych.

Kiedy warto stosować?

Żele warto zabrać ze sobą wtedy, gdy przewidujemy, że nasz trening będzie męczący i szybko pozbawi nas energii. Warto zabierać je także na długie, męczące wędrówki po górach, kiedy ciężko o porządny posiłek i chwilę wytchnienia na jego przyswojenie. Spadek energii w takim terenie może być bardzo niebezpieczny. Żele energetyczne są niewielkie, wiec nie zajmują dużo miejsca i można schować je nawet do kieszeni. Zaleca się spożywanie ok. jednej tubki żelu na godzinę wysiłku, choć dokładna dawka zależy oczywiście od masy ciała, intensywności treningu i jego trwania. Podczas zawodów zaleca się stosowanie tubek o tym samym składzie i tym samym smaku. Nie należy z kolei eksperymentować z danym produktem już w czasie trwania zawodów. Specjaliści polecają, aby najpierw przyzwyczaić organizm do żelu i sprawdzić jego reakcję. Przykładowe produkty tego typu są dostępne na stronie: https://alenergy.eu/pol_m_SKLEP_ZELE-i-BATONY-ENERGETYCZNE_ZELE-ENERGETYCZNE-245.html.