Istnieje kilka zupełnie naturalnych sposobów na zwiększenie wydolności organizmu, które poprawią Twoje zdrowie i wyniki sportowe. Bazują one na naturalnych substancjach i nie powodują skutków ubocznych. Dodatkowo ich zastosowanie jest zgodne z prawem i nie mają nic wspólnego z nielegalnym „dopingiem”.

Pobudzające zioła

Zioła, które pobudzają, ale również pozytywnie wpływają na mięśnie to przede wszystkim bazylia święta i cytryniec chiński.

Święta bazylia obniża poziom kortyzolu, który negatywnie wpływa na włókna mięśniowe, a przy tym powoduje odkładanie się tkanki tłuszczowej w okolicach ud i pasa. Przyspiesza regenerację mięśni po intensywnym treningu oraz poprawia wentylację płucną, dzięki czemu organizm jest lepiej dotleniony.

Cytryniec chiński – jego zastosowanie powoduje duży przypływ energii oraz pobudzenie. Znany jest jako środek tonizujący i energetyzujący.

Guarana zwiększa efektywność organizmu i wpływa na szybszy powrót do formy po wyczerpującym treningu. Dodatkowo pozwala na szybsze spalanie kalorii i przemianę materii.

Ze zmęczeniem przegrywa także żen-szeń, który  zwiększa wytrzymałość zarówno psychiczną jak i fizyczną organizmu.

Na pobudzenie doskonale działa zielona herbata. Dodatkowo jest całkiem smaczna i dobrze wpływa na nasze zdrowie.

Ćwiczenia

Brak ruchu obniża  wydolność fizyczną i powoduje zastój mięśni. Chcąc poprawić wydolność poszczególnych narządów należy wykonywać ćwiczenia, które w tym pomogą. Poniżej przestawiamy przykładowe ćwiczenia na wydolność płuc i serca.

Ćwiczenia na wydolność płuc

Takie ćwiczenia dedykowane są dla osób z przewlekłymi chorobami płuc.

  1. Chcąc wzmocnić górne mięśnie oddechowe należy wykonywać proste ćwiczenie, które polega na dmuchaniu przez długą plastikową rurkę, głęboko zanurzonej w butelce z wodą(zaleca się aby była to butelka 5 litrowa)
  2. Weź głęboki oddech i skoordynuj go z wymachem rąk, następnie wykonaj głęboki wydech, układając przy tym ręce w pozycji początkowej
  3. Aby rozciągnąć klatkę piersiową należy zatrzymać powietrze po głębokim wdechu, po wcześniejszym wykonaniu kilku wdechów i wydechów.

Ćwiczenia na wydolność serca

Polecane szczególnie osobom z nadciśnieniem.

  1. Chodzenie na długie spacery
  2. Bieganie truchtem
  3. Jazda na rowerze
  4. Lekkie ćwiczenia fizyczne – kilka serii przysiadów lub ćwiczenia ramion.

Kofeina

Kofeina zwiększa koncentrację, wydzielanie adrenaliny i refleks. Dodatkowo wydłuża czas pracy mięśni, zwiększa siłę skurczu, ułatwia transmisję impulsów nerwowych oraz zwiększa napięcie mięśni. Kofeina po spożyciu rozprzestrzenia się po całym organizmie, a największe stężenie kumuluje się w mięśniach. Ponadto kofeina zwiększa wytrzymałość mięśni oddechowych oraz pojemność oddechową płuc.

Sok z buraka

Buraki są bardzo zdrowe, zawierają m.in. witaminy z grupy B, kwas foliowy, potas i żelazo. Swoje właściwości dopingujące buraki zawdzięczają azotanom, które rozszerzają naczynia krwionośne. Powoduje to spadek ilości tlenu potrzebnego do pracy mięśni podczas treningu i wzrost ukrwienia serca. Dzięki temu można wydłużyć czas treningu i aktywności fizycznej.

Spożywanie buraków w postaci soku pozwala szybciej przyswajać dobroczynne substancje przez nasz organizm.

Więcej porad na temat treningu i diety znajdziesz tutaj.