Choć w wielu sferach mogą żyć normalnie, w codziennym życiu wciąż doświadczają wielu uniedogodnień i trudności. Problemem może być dla nich przejście przez ulicę, zrobienie herbaty czy włączenie prania. 15 października obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Białej Laski, mający zwrócić uwagę na problemy, z jakimi borykają się osoby niewidome i słabowidzące. O tej z pozoru nielicznej, a w rzeczywistości bardzo dużej grupie pamięta m.in. marka Whirlpool.

CODZIENNE WYZWANIA

Sygnalizacja dźwiękowa na przejściach dla pieszych, specjalne oprogramowanie na komputer czy czujnik cieczy, sprawiający, że gdy woda w szklance osiągnie określony poziom, zaczyna grać melodia. To proste rozwiązania, które znacznie ułatwiają życie osobom niewidomym i słabowidzącym. Również w branży AGD rośnie świadomość potrzeb tej grupy ludzi. Whirlpool już w 2014 roku, we współpracy z Polskim Związkiem Niewidomych, wprowadził na rynek nakładki na panele sterujące pralek i kuchenek mikrofalowych. Mają kształt prostokąta, z wyciętym otworem na pokrętło. Dzięki wypukłym oznaczeniom na brzegach można wybrać właściwy program. Co ważne, nakładki są przezroczyste i nie przeszkadzają w korzystaniu z urządzeń pozostałym domownikom. Dostępne są bezpłatnie, a żeby je otrzymać, wystarczy wypełnić formularz na stronie: http://www.siegnijpo6zmysl.pl/formularz-zgloszeniowy albo zadzwonić pod numer 801 900 666.  Więcej informacji o nakładkach na stronie: http://www.siegnijpo6zmysl.pl/.

DZIEŃ BIAŁEJ LASKI

W sobotę 15 października na całym świecie obchodzony był Dzień Białej Laski. Jego celem było zwrócenie uwagi na potrzeby osób niewidomych i słabowidzących, ale też zwiększenie wiedzy na temat profilaktyki. Specjaliści przekonują, że warto co najmniej raz w roku wybrać się do okulisty na rutynowe badania. Dobrze też zadbać o to, by w naszej diecie znalazły się zdrowe dla oczu produkty, takie jak marchewki czy jagody. Pamiętajmy o właściwym oświetleniu w domu i o tym, by chronić wzrok przed promieniami słonecznymi.

NIEWIDZIALNA WYSTAWA

Na rzecz edukacji w zakresie potrzeb osób niewidomych i słabowidzących od prawie 9 lat działa w Warszawie Niewidzialna Wystawa. Z jej twórcami współpracuje m.in. firma Whirlpool, która dostarczyła pralkę z nakładką na panel sterujący. Odwiedzający wystawę mogą zobaczyć w praktyce, jak nakładka ułatwia korzystanie z urządzenia osobom z dysfunkcją wzroku. Dzięki współpracy Whirlpool i Niewidzialnej Wystawy udało się też zorganizować panel dyskusyjny, dotyczący użytkowania sprzętu AGD przez osoby niewidome i słabowidzące.

NIEWIDZIALNY LABIRYNT

15 października po raz piąty Niewidzialna Wystawa wyszła w przestrzeń miejską. W Złotych Tarasach w godzinach od 12.00 do 20.00 został zorganizowany Niewidzialny Labirynt. Wystarczyło kilka minut, aby doświadczyć, jak czuje się osoba niewidoma. Każdy chętny otrzymał opaskę na oczy i instrukcję poruszania się z białą laską. Zadaniem było pokonanie labiryntu, co – przy użyciu wzroku – wcale nie jest skomplikowane. – Kiedy jednak musimy podporządkować się innym zmysłom, poziom trudności znacznie wzrasta – tłumaczy Małgorzata Szumowska, Dyrektor Generalny Niewidzialnej Wystawy i organizator wydarzenia.

Jak wynika z badań GUS, ponad 5,5 milionów Polaków może mieć wadę wzroku. Na świecie to problem zaliczany do chorób cywilizacyjnych, podobnie jak nadciśnienie czy cukrzyca. Według Światowej Organizacji Zdrowia, profilaktyka i właściwa terapia mogą zapobiec upośledzeniu wzroku nawet u 80 procent osób cierpiących na jego dysfunkcję.