Flora bakteryjna przewodu pokarmowego jest bardzo ważna. Ma ona kolosalne znaczenia dla zdrowia. Jak się okazuje, to od jelit zależy nasze życie i nasza śmierć.

Życie w jelitach a śmierć w jelitach

W zdrowych jelitach tkwi siła życia. W chorych jelitach tkwi zaczątek śmierci. Wszystko przez występującą w nich florę bakteryjną. Odpowiada ona za procesy trawienne, a te z kolei rzutują na odporność i funkcjonowanie organizmu.

Bakterie oraz grzyby nie tak straszne jak je malują

Bakteria bakterii nierówna, podobnie jak grzyb grzybowi. Jedne sieją w organizmie spustoszenie, drugie z kolei wzbogacają go zdrowotnie. Jako najbardziej pożyteczne bakterie królują bakterie kwasu mlekowego. Stanowią tarczę obronną przed drobnoustrojami, działają przeciw nowotworowo, łagodzą wszelkie stany zapalne, głównie przewodu pokarmowego, wpływają na produkcję witamin, zwłaszcza witaminy K.

Probiotyki, prebiotyki, synbiotyki

Do grona biotyków, czyli produktów bogatych w szczepy bakterii lub substancje stymulujące rozwój szczepów bakterii należą: propiotyki, prebiotyki oraz synbiotyki. Znajdują się one zawsze w naturalnych produktach spożywczych, nigdy w przetworzonych. Probiotyki zawierają szczepy bakterii korzystnie działające na przewód pokarmowy. Za probiotyki uznaje się kiszonki, jogurty i cytrusy. Prebiotyki zawierają substancje stymulujące rozwój szczepów bakterii. Za prebiotyki uznaje się cebulę, banany, por, czosnek i błonnik. Synbiotyki to produkty łączące działanie probiotyków i prebiotyków.

Antybiotyki jako wróg biotyków

O ile biotyki czynią w organizmie dobre rzeczy, o tyle antybiotyki czynią w nim rzeczy złe. Co prawda antybiotyki pozbywają się złych bakterii, na przykład podczas przeziębień, ale jednocześnie pozbywają się bakterii dobrych. To właśnie dlatego dietę biotykową należy prowadzić przede wszystkim przy kuracji antybiotykowej, ale nie zaszkodzi prowadzić ją też nieustannie.

Budując oraz odbudowując florę bakteryjną

Produkty do odbudowy flory bakteryjnej jelit to produkty naturalne, a nie produkty przetworzone. Wśród produktów, które pozytywnie wpływają na florę bakteryjną wymienia się: kiszonki, nabiał, cytrusy i przyprawy. Z kiszonek kiszona kapusta, kiszone ogórki, kiszone buraczki. Z nabiału jogurty. Z cytrusów pomarańcze, grejpfruty, cytryny, limonki i mandarynki. Z przypraw czosnek, czosnek niedźwiedzi i imbir. Wśród produktów, które negatywnie wpływają na florę bakteryjną wymienia się: słodycze, kosmetyki i mięso.