Jesień jest doskonałą porą do wykonywania wszelkiej  aktywności fizycznej. Temperatury podczas tej pory roku sprzyjają ruchowi na świeżym powietrzu, co latem i zimą bywa czasem niemożliwe lub niewskazane dla osób starszych. Wciąż długi dzień i słońce wysoko na niebie nastrajają pozytywnie i powodują, że ma się więcej energii i zapału. Oto kilka przykładowych aktywności, które przypadną do gustu najbardziej wybrednym seniorom.

 

Nordic walking

Podstawowym, często lekceważonym sposobem wykonywania aktywności fizycznej jest chodzenie. Od tego rodzaju ruchu nie ma wymówek. Nie stanowi ono zagrożenia dla większości osób, nawet w bardzo zaawansowanym wieku. Nordic walking to forma marszu, ze specjalnymi kijami. Przyrządy te pomagają w utrzymaniu równowagi oraz stanowią odciążenie dla stawów i kolan. Szybki marsz jest doskonałym sposobem na dotlenienie organizmu oraz wzmocnienie mięśni i stawów.

Jeśli zdecydujemy, aby spacery był podstawowym sposobem na dzienną dawkę aktywności, ważne jest zadbać o odpowiednie obuwie. Seniorzy, którzy oprócz poprawienia swojej sprawności fizycznej, chcą zgubić parę zbędnych kilogramów, powinni co dzień wykonywać około 10 tysięcy kroków. Jest to około 7 kilometrów i wcale nie zajmuje wiele czasu.

 

Rower trójkołowy

Kolejnym popularnym sposobem na aktywne spędzenie czasu jesienią jest jazda na rowerze. Nie jest to sport, który naraża seniora na ubytki w zdrowiu, jednak część osób boi się z niego korzystać ze względu na potencjalny upadek. Na rynku istnieją jednak rowery trójkołowe, doskonałe dla osób starszych. Sprawdź, dostępne modele zanim zdecydujesz się na zakup. Upadek przy prowadzeniu go, jest prawie niemożliwy. Także ruszanie i zatrzymywanie się na nich jest o wiele prostsze.

Dodatkową zaletą rowerów trzykołowych jest spora przestrzeń ładunkowa umiejscowiona pomiędzy dwoma tylnymi kołami. Sprzęt ten dzięki wyjątkowej konstrukcji, sam utrzymuje równowagę. Pozwala zatrzymać się w dowolnym momencie jazdy i odpocząć bez konieczności zsiadania z roweru. Taki ruch nie obciąża kręgosłupa i stawów, ale angażuje większość mięśni, pomagając utrzymywać ciało w zdrowiu. Jest nawet wskazywany przez lekarzy jako element rehabilitacji.

Basen

Jesienią, zwłaszcza gdy pogoda dopisuje, warto szukać powodów do jak najczęstszego ruchu na zewnątrz, który jest bardziej efektywny i zdrowszy niż ten w domu. Jednak gdy warunki pogodowe nie sprzyjają, warto poszukać innych ciekawych aktywności. Bardzo dobrą propozycją dla seniorów będą zorganizowane zajęcia w basenie. Rodzajów aktywności jest wiele. Praktycznie każde ćwiczenie można wykonywać pod wodą. Więc brak umiejętności pływania nie jest przeszkodą, gdy woda sięga do pasa lub ramion, a wręcz przeciwnie – może pomagać odciążając kręgosłup i stawy.

Aby przełamać opory przed ćwiczeniami w miejscu publicznym, zachęcamy seniorów do zabierania ze sobą wnuków lub przyjaciół. Najmłodsi towarzysze również będą mieli z tego wiele frajdy.

 

Należy pamiętać, że wiek nie zwalnia z aktywności fizycznej. Każdy człowiek, zdrowy czy chory, starszy czy młodszy, dla zachowania zdrowia ciała i ducha powinien dbać o odpowiednią dawkę aktywności fizycznej. Ruch jest również doskonałym sposobem na spędzenie wolnego czasu, zabawę oraz poznanie nowych ludzi, co jest bardzo ważnym aspektem życia każdego z nas.