Z okazji Świąt Bożego Narodzenia czy innych ważnych okazji w życiu, najczęściej życzymy sobie zdrowia. Ale jak pokazują statystyki, niewiele wciąż niestety robimy, aby to życzenie rzeczywiście się spełniło! Święta i Nowy Rok to doskonały moment, aby zaplanować w kalendarzu działania wspierające nasze zdrowie. Bo jak przekonują lekarze, aby cieszyć się doskonałym zdrowiem przez długie lata, wystarczy wdrożyć kilka drobnych nawyków w nasze codzienne życie.

O badaniach, o lekach i lekarzach… przypominamy sobie dopiero wtedy, gdy pojawiają się problemy zdrowotne. – Wiele osób rezygnuje z wizyt u lekarza w obawie przed „znalezieniem choroby”, czyli rozpoznaniem niezdiagnozowanego wcześniej schorzenia – przyznaje Marta Banout, psycholog z Centrum Medycznego OnkoTerm w Rybniku i wyjaśnia, że taka postawa wynika z błędów myślenia:

Niewykryta choroba nie daje możliwości leczenia, co może skończyć się skutkami, których najbardziej się obawiamy i których chcemy uniknąć – nieodwracalnymi zmianami organizmu, stałą utratą zdrowia czy nawet życia. Jednym z najlepszych sposobów dbania o zdrowie jest m.in. regularne korzystanie z badań profilaktycznych – mówi M. Banout.

Posiłki pełne zdrowia

W gonitwie codziennych spraw i obowiązków, bardzo często zapominamy o prawidłowym odżywianiu. Jemy szybko i co wpadnie pod rękę! Najczęściej sięgamy po różnego rodzaju przekąski i fast foody. – W nowym roku postarajmy się planować nasze posiłki – radzi Lucyna Zubrzycka, dietetyk z rybnickiego OnkoTerm. – Planowanie pozwoli nam na komponowanie zbilansowanych posiłków, czyli takich, które rzeczywiście są wartościowe dla naszego organizmu – dodaje pani dietetyk.

W układaniu jadłospisu postawmy na różnorodność. Zadbajmy, aby w posiłkach znalazły się witaminy, kwasy nienasycone i Omega 3, błonniki i wiele innych składników odżywczych. Sięgajmy odważnie po owoce i warzywa, kasze i makarony, bakalie, jogurty naturalne, kefiry i maślanki, owoce morza, ryby i drób – ze składników tych komponujmy ciekawe i pełne zdrowia posiłki!

Posiłki możemy przygotowywać dzień wcześniej i zabierać je ze sobą do pracy. Pamiętajmy również o regularnym jedzeniu i piciu wody mineralnej, co najmniej 1,5 litra dziennie – zaleca Lucyna Zubrzycka.

Nie bójmy się badań!

Zbilansowana dieta to samo zdrowie! Ale nie zapominajmy również o badaniach profilaktycznych. – Pamiętajmy o kontroli ciśnienia tętniczego, poziomu glukozy czy cholesterolu we krwi. Badania te są bardzo istotne w profilaktyce choroby wieńcowej – wyjaśnia lek. med. Dominika Pyszny, kardiolog z rybnickiego OnkoTerm.

Co 2 lata należy z kolei wykonywać badania USG jamy brzusznej i piersi. – USG piersi powinny wykonywać panie, ale i panowie. Bo rak piersi dotyczy również mężczyzn! – przypomina onkolog dr n. med. Jacek Kabut. – Musimy mieć świadomość, że wcześnie wykryte zmiany mogą być całkowicie wyleczone, bez konieczności przeprowadzania okaleczających zabiegów. I nie każda ujawniona zmiana ogniskowa piersi ma charakter nowotworowy! – tłumaczy dr Kabut z centrum OnkoTerm.

W kalendarz zdrowia panowie po 40-tce powinni także wpisać wizytę u urologa, przynajmniej co 2 lata. – Wizyta u urologa powinna być rutynowym, okresowym badaniem każdego mężczyzny, podobnie jak badanie ginekologiczne u kobiet. Musimy pamiętać, że wcześnie wykryty nowotwór prostaty jest w pełni wyleczalny! – podkreśla lek. med. Stanisław Wąsik, urolog. Niewykryty lub zdiagnozowany zbyt późno rak prostaty często daje przerzuty do kości, węzłów chłonnych i innych narządów. Nasze zaniedbanie, dyktowane zazwyczaj powszechnym strachem przed badaniem profilaktycznym prostaty, może więc nas kosztować utratę życia!

Ruch to zdrowie

Wśród noworocznych planów warto uwzględnić też aktywność fizyczną. Lekarze podkreślają, że każdy rodzaj ruchu przyczynia się do polepszenia naszej kondycji fizycznej i zdrowia! Zaplanujmy przynajmniej jedną godzinę, dwa razy w tygodniu, na nasz ulubiony rodzaj aktywności. Spróbujmy zrezygnować z dojazdów samochodem do pracy na rzecz spaceru lub przesiądźmy się z samochodu na rower.

W zdrowym ciele, zdrowy duch!

Wiele badań podkreśla związek aktywności fizycznej z różnymi parametrami zdrowia – przede wszystkim z aktywnością komórek NK (natural killers – przyp. red.), odpowiedzialnych za odporność organizmu – wskazuje psycholog Marta Banout i wyjaśnia: – Podczas wykonywania ćwiczeń do organizmu uwalniają się endorfiny, potocznie zwane hormonami szczęścia. Są to naturalne środki przeciwbólowe, o działaniu podobnym do morfiny, i podnoszące nastrój.

Warto też pamiętać o znanym przysłowiu „śmiech to zdrowie”. – Dziś wiemy już, że to absolutnie prawda! Warto więc w zimowe wieczory poświęcić czas na zabawę! Każda czynność, która przynosi radość i nie powoduje skutków ubocznych, świetnie sprawdzi się w roli „wspomagacza” zdrowia – zachęca M. Banout.