Wielu z nas wraz z nadchodzącym Nowym Rokiem stawia sobie tzw. „postanowienia noworoczne”. Chcemy bardziej dbać o relacje z bliskimi czy poprawić swój sposób odżywiania się. Niestety bardzo często nasze dobre zamiary zatracamy ze względu na brak czasu czy stare przyzwyczajenia. Sprawdź, co możesz zrobić, aby wytrwać w swoich postanowieniach.

Będę się lepiej odżywiać…

Jednym z popularniejszych postanowień noworocznych jest to dotyczące diety – chcemy się lepiej odżywiać, dbać o zdrowie i figurę, porzucić tzw. „śmieciowe jedzenie”. Często powodem złych nawyków żywieniowych jest życie w ciągłym biegu i przeświadczenie o braku czasu na indywidualne przygotowywanie posiłków czy brak umiejętności kucharskich. Zapominamy jednak, że to obawy często niepoparte rzeczywistością – we współczesnej kuchni dysponujemy sprzętem, który pozwoli nam przyrządzić pełnowartościowe posiłki w bardzo krótkim czasie nawet, jeśli jesteśmy „niedzielnymi kucharzami”. W dobie Internetu w dosłownie kilka minut możemy uzyskać dokładne instrukcje związane z przygotowaniem wybranych przez nas posiłków. Aby całkowicie ułatwić sobie realizację tego postanowienia, warto podzielić je na trzy proste etapy:

 

  • Po pierwsze, zdecyduj co powinno trafiać na twój talerz – np. jeśli uprawiasz sport, wybierz składniki bogate w białko, a jeśli zależy Ci na utrzymaniu dobrej figury – zdecydowanie postaw na warzywa i owoce. Co więcej, jeśli nie masz pomysłu na swoje posiłki, w Internecie znajdziesz portale z przepisami, gdzie możesz wpisać posiadane przez siebie składniki, a algorytm zaproponuje Ci propozycje oparte właśnie na nich. Dzięki temu w kilka chwil dostaniesz na ekranie swojego urządzenia dokładne instrukcje dotyczące tego, jak przygotować wybrane przez nas danie.
  • Po drugie, nie popadaj w monotonię! Aby poprawić jakość swojego życia i spożywanych posiłków nie musisz trzymać się ściśle wytyczonej diety z jasno wyliczonymi kaloriami. Tym, co często burzy nasze postanowienia jest monotonia związana z ciągłym spożywaniem tych samych posiłków. Nie bój się sięgać po różne składniki, nowe smaki i inspiracje. Poświęć kilka chwil na przejrzenie różnych przepisów, aby nie zrazić się po ew. „niesmacznej” próbie.
  • Po trzecie, nie bój się dodatkowych funkcji sprzętów AGD! Z jednej strony często zakładamy, że nie będziemy mieć czasu na indywidualne przygotowywanie posiłków. Z drugiej natomiast bardzo często obawiamy się dodatkowych udogodnień AGD, bazując wyłącznie na standardowych rozwiązaniach. Warto np. przeczytać instrukcję swojego piekarnika. Być może okaże się, że termoobieg to nie wszystko i przepis, którego autor przygotowanie ocenia na około 2,5 h, my będziemy w stanie przyrządzić w 60 minut (np. dzięki funkcji Turn&Cook, która pozwala przygotować dania z mięs, ryb, warzyw, makaronów czy zapiekanki, ciasta i chleb w ciągu 1 h, a przy tym automatycznie ustawi parametry pieczenia). Wbrew pozorom taka ilość czasu przeznaczona dziennie na przygotowanie pełnowartościowego posiłku to często tyle samo lub mniej, ile poświęcamy na wybór i zamówienie gotowych posiłków. Poznanie wszystkich funkcji swojego kuchennego sprzętu to idealna okazja, aby zacząć jeść zdrowo, różnorodnie i smacznie.

 

Więcej czasu z rodziną

Chroniczny brak czasu to aspekt, który wpływa również na nasze relacje z bliskimi. Kuchnia to miejsce, gdzie nie tylko zadbamy o swoje zdrowie, ale także o kontakty z rodziną. To możliwe dzięki zastosowaniu koncepcji #DoItTogether, czyli #ZróbmyToRazem. To idea, która zachęca do wspólnego wykonywania obowiązków domowych przez wszystkich członków rodziny. Jak wynika z raportu „Podział obowiązków w polskich gospodarstwach domowych”, zrealizowanego na zlecenie marki Indesit[1], najważniejszym priorytetem dla ankietowanych okazało się spędzanie czasu z rodziną (wyprzedzając takie odpowiedzi, jak „wychowywanie dzieci”, „praca zawodowa”, „prace domowe” czy „hobby”). Jednak to na prace domowe, a nie bliskim, poświęcamy aż do 5 h dziennie, czyli ponad 20% całej doby! Wspólne przygotowywanie posiłków nie tylko pomoże zaoszczędzić nam czas, ale przede wszystkim pozwoli spędzić więcej wspólnych chwil z bliskimi. Zatem, smacznego dla całej rodziny w Nowym Roku!

[1] Raport zrealizowany na zlecenie marki Indesit – badanie ilościowe realizowane techniką CAWI – przeprowadzone wśród członków społeczności badawczej Zymetrii. Realizacja badania: 04.07.2018 – 10.07.2018 r, N=501.