Ogromną wagę ostatnimi czasy przykłada się do prawidłowej diety, aktywności fizycznej czy roli samospełnienia w życiu – zapominając jednak o śnie. Szacuje się, że nawet 20% społeczeństwa cierpi na problemy ze snem, poczynając od kłopotów z zaśnięciem, przez budzenie w nocy czy nawet przedłużającą się bezsenność.

Zazwyczaj kłopoty ze snem powodują, że następnego dnia nie mamy siły ani motywacji do zrobienia czegokolwiek konstruktywnego, a przeciwdziałanie bezsenności opieramy jedynie na lekach na sen. Długofalowe skutki braku snu są jednak o wiele bardziej niebezpieczne, dlatego też dobrze jest wiedzieć, dlaczego sen jest ważny, co powoduje jego brak oraz jak o niego walczyć.

Jak działa sen i jego brak?

sen

Sen jest czasem, podczas którego nasz organizm regeneruje się, odbudowuje swoje komórki, poprawia metabolizm i pozwala zregenerować się wszystkim narządom i układom. Działa dobrze nie tylko na fizyczność, ale również i na psychikę. Z tego powodu brak snu czy jego zaburzenie powoduje, że czujemy się ospali, mamy opóźniony refleks, mniejsze zdolności kojarzenia faktów i rozwiązywania problemów. Z czasem prowadzi to do osłabienia naszego nastroju i stanów depresyjnych. Z drugiej strony, brak snu może wpływać na pogorszenie zdrowia, osłabienie odporności czy pojawienie się nieprzyjemnych dolegliwości. Pogarsza się metabolizm, a więc i wyniki badań – zaś waga rośnie. I pierwszym ruchem człowieka, który ma problemy ze spaniem, jest sięgnięcie po leki na sen.

Jak stosować leki na sen?

Oczywiście, istnieje wiele dobrych sposobów na to, aby walczyć o swój sen, i niekoniecznie muszą to być od razu leki. Warto ostatni posiłek zjadać kilka godzin przed pójściem spać, zaś w łóżku jedynie spać, a nie np. oglądać telewizję. Dobrze jest się stopniowo wyciszać, przygasić światła. W dzień warto zażywać aktywności, dotleniać się, ale również zdrowo się odżywiać. Czasem to jednak nie pomaga i konieczne są leki na sen. W takim przypadku, jeśli chodzi o tymczasowe problemy z budzeniem w nocy czy zasypianiem, można spróbować lekkich leków uspokajających bądź naturalnych, ziołowych preparatów nasennych. Dostępne są one bez recepty, nie działają uzależniająco, a dodatkowo poprawiają samopoczucie i wpływają pozytywnie na polepszenie nastroju. Lekarze ostrzegają, aby raczej wystrzegać się leków na sen na receptę i stosować je tylko przez krótki okres, jako element terapii – niektóre z nich wykluczają późniejsze prowadzenie pojazdów czy działają uzależniająco. W poważnych stanach niezbędna jest zwykle terapia oraz zmiana nawyków.