Tylko 6% Polaków chroni oczy przed UV niezależnie od pogody – wynika z badań przeprowadzonych przez TNS Polska na zlecenie organizatorów kampanii edukacyjnej „Chroń swój wzrok cały rok”[1]. 38% z nas zwraca uwagę na promieniowanie UV tylko gdy świeci słońce, a aż 56% nie przywiązuje wagi do ochrony oczu przed UV. Świadomość konieczności ochrony wzroku przed UV jest najwyższa wśród kobiet i osób młodych. Niespełna połowa z osób noszących okulary (zarówno korekcyjne, jak i przeciwsłoneczne) wie, że są one wyposażone w filtr UV.

UVazaj-infografika

Ochrona oczu przed promieniowaniem UV to konieczność – uświadamia kampania „Chroń swój wzrok cały rok!”. Jej hasło to #UVażaj!

– Podobnie, jak nauczyliśmy się chronić naszą skórę, tak powinniśmy nauczyć się  troski o nasze oczy – mówi dr n. med. Anna M. Ambroziak, okulistka – Brak ochrony przed promieniowaniem UV przyspiesza bowiem starzenie się zarówno skóry powiek, jak i powierzchni oka, zwiększa zarazem ryzyko chorób takich, jak zwyrodnienie plamki związane z wiekiem. O ochronie przed UV powinny pamiętać zarówno osoby pracujące jak i odpoczywające na świeżym powietrzu, szczególnie osoby młode i dzieci.

Szkodliwe promienie UV

Ludzki organizm podlega oddziaływaniu promieniowania UV każdego dnia, przez cały rok – nie tylko podczas przebywania w miejscach nasłonecznionych, lecz również w cieniu. Jest ono niebezpieczne zarówno w zimie w górach, jak i latem nad morzem. Znaczna jego dawka dociera do oczu, jako promienie odbite np. od wody, śniegu czy ziemi. Dlatego z takim samym zaangażowaniem, jak chronimy skórę przed UV, należy chronić wzrok. Szczególnie dotyczy to dzieci, których oczy są dużo bardziej wrażliwe na promieniowanie UV niż oczy dorosłych. Dzieje się tak, ponieważ źrenice najmłodszych są większe, a soczewki bardziej przezroczyste i w rezultacie nie są efektywnym filtrem, absorbującym nadmiar promieniowania UV.

Dlaczego warto znać E-SPF?

Szkodliwemu wpływowi UV na oczy przeciwdziałają specjalne soczewki okularowe, które można montować zarówno w okularach korekcyjnych, jak i przeciwsłonecznych. Ich skuteczność określa indeks E-SPF (ang. Eye Sun Protection Factor), analogiczny do indeksu SPF w kosmetykach. Im wyższa wartość E-SPF, tym większa ochrona, np. E-SPF 25 oznacza, że oczy są chronione 25 razy skuteczniej niż w przypadku braku okularów. E-SPF przyjmuje wartości do 25 dla soczewek bezbarwnych i od 50 dla przeciwsłonecznych. Z badań TNS wynika, że tylko 23 proc. osób noszących okulary wie, że mają one określony wskaźnik E-SPF.

O UV podczas zaćmienia

Punktem kulminacyjnym kampanii „Chroń swój wzrok cały rok!” był piątek 20 marca, gdy przypadało częściowe zaćmienie Słońca. Tego dnia w wybranych miejscach w Warszawie, w Krakowie i w Poznaniu można było – wspólnie z ekspertami i ambasadorami kampanii – obejrzeć to ciekawe zjawisko. Była to okazja do rozmowy z nimi, poznania ciekawostek o samym zaćmieniu oraz na temat promieniowania UV i uzyskania od specjalistów informacji o sposobach ochrony przed szkodliwym UV.

Partnerami kampanii są producenci szkieł okularowych: ESSILOR i JZO.

Szczegóły na www.chronswojwzrok.pl oraz www.facebook.com/chronswojwzrok.

Patronat honorowy objął Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego-PZH.

 

[1] TNS Polska, CAPI, N=1000, respondenci w wieku 15+, realizacja 27.02-4.03.2015