Niezależnie od tego kim jesteśmy i w jakim wieku, wypadanie włosów jest naturalną częścią naszego życia. Po kąpieli, podczas czesani, przebierania się czy też zakładania i zdejmowania czapki możemy zauważyć pojedyncze włosy. Zwykle powinno ich wypadać około 100 dziennie. Co jeśli tracimy większą ilość włosów? Jak temu zapobiegać?

Przyczyny

Rośnięcie włosów podzielone jest na kilka różniących się długością etapów, zwanych także cyklem włosowym. Dwie ostatnie części tego łańcucha to telogen oraz egzogen. W tym pierwszym włos przestaje rosnąć, rogowacieje i traci barwnik. W fazie egzogenowej zostaje wypchnięty przez nowy, rosnący pod nim włos i cały cykl zaczyna się od nowa.

Czasami jednak włos telogenowy wypada szybciej niż powinien, zanim wytrworzy się włos egzogenowy. Jeśli jest to intensywny proces, który obejmuje całą głowę lub niektóre jej części, mamy do czynienia z łysieniem.

Trudno jest wskazać jednoznaczną przyczynę zwiększonego wypadania włosów, często składa się na to wiele powiązanych ze sobą czynników. Mogą to być choroby skóry, skutki uszkodzeń mechanicznych (szarpnięcia czy oblanie żrącą substancją), zaburzenia gospodarki hormonalnej lub też przyczyny związane z trybem życia: stresem, niedoborem minerałów niezbędnych dla rozwoju włosów czy szczególnie w okresie wakacyjnym, silne działanie promieni UV, słonej wody i piasku.

Jak zapobiegać?

Przede wszystkim warto zacząć od przeanalizowania swojego jadłospisu. Jeśli znajduje się w nim wiele produktów wysoko przetworzonych, takich jak słodycze, jedzenie typu fast-food, zupy i dania gotowe, lepiej zastąpić je zdrowszymi posiłkami. Zawierają one bardzo dużo soli i chemii, która bardzo niekorzystnie działa na wygląd włosów oraz ich odporność.

Dla zdrowia włosów bardzo ważnymi składnikami mineralnymi są przede wszystkim cynk, miedź i mangan. Działają one na włos w różnych etapach rozwoju, a ich brak może powodować spowolniony wzrost, osłabienie konstrukcji włosa czy też problemy z skórą głowy. Do swojej diety warto włączyć orzechy i ziarna: migdały, orzechy włoskie, pestki dyni i słonecznika, a także rośliny strączkowe, które są źródłem miedzi. Cynk znajdziemy z kolei w rybach i owocach morza, ciemnym pieczywie oraz dobrej jakości mięsie. Ryże, kasze oraz produkty pełnoziarniste pozwolą na uzupełnienie manganu.

Jeśli wypadaniu włosów towarzyszy dodatkowo łupież, swędzenie lub pieczenie skóry głowy, warto skonsultować się z dermatologiem lub trychologiem. Przyczyną może być choroba skóry głowy takie jak zapalenie mieszków włosowych lub łojotok.

Odpoczynek dla włosa

Wypadające włosy należy przede wszystkim wzmacniać odpowiednimi kosmetykami i preparatami przeciw wypadaniu włosów. Dobrze jest także dać im odpocząć o wszelkich inwazyjnych zabiegów: farbowania, prostowania lub kręcenia. Odpowiednia dieta raz pielęgnacja pozwolą zapobiec lub znacznie ograniczyć wypadanie.