W ramach kampanii Płuca Polski specjalnie dla pracowników Telewizji Polskiej została zorganizowana akcja bezpłatnych badań spirometrycznych. Na stoisku zlokalizowanym na terenie TVP wszyscy chętni mogli sprawdzić jaka jest największa objętość powietrza, którą mogą nabrać po wydechu. Dzięki temu badane osoby mogły poznać swoją życiową pojemność płuc. Dodatkowo na stoisku znajdowała się niestandardowa aplikacja „Złap swój autobus”, a hostessa przeprowadzała test POChP Skanerem, aby ocenić ryzyko zachorowania na tę niebezpieczną chorobę.

Badania spirometryczne, które zostały przeprowadzone w telewizji są kluczową formą badania w celu wykrycia przewlekłej obturacyjnej choroby płuc. Pracownicy Telewizji Polskiej mogli poddać się dokładnej ocenie stanu ich płuc. Podczas badania mogli dowiedzieć się, jaki jest prawdziwy biologiczny wiek płuc i czy nie są one starsze od ich wieku metrykalnego. Badania są niezwykle ważne, ponieważ przewlekła obturacyjna choroba płuc często jest wykrywana zbyt późno. Tylko 25% chorych na POChP ma zdiagnozowaną chorobę. Jej objawy często mylone są z innymi dolegliwościami jak np. gorsza kondycja. Choroba ta rozwija się przez wiele lat niezauważalnie, a widoczne pogorszenie stanu zdrowia  dostrzegane jest już wtedy, gdy schorzenia nie da się wyleczyć. Dlatego tak ważne jest badanie płuc. Wczesne wykrycie choroby pozwoli na złagodzenie jej rozwoju. Akcja  badania pracowników TVP przyniosła bardzo dobre rezultaty. Badaniu poddało się aż 137 osób, a wyniki okazały się pomocne w dalszej diagnostyce lub w późniejszych działaniach mających zapobiegać rozwojowi schorzenia.

„Regularne badania płuc są konieczne w każdym wieku. Nie wolno zaniedbywać takich badań jak spirometria, gdyż dzięki niej możemy wykryć chorobę na wczesnym etapie. W dolegliwościach płuc liczy się szybkość działania. Im wcześniej dowiemy się o chorobie i ją zdiagnozujemy, tym lepiej dla naszego zdrowia, ponieważ wcześniej możemy rozpocząć leczenie. Przewlekła obturacyjna choroba płuc nie daje wyraźnych objawów. Pacjenci mając zadyszkę często mylą ją z brakiem regularnego uprawiania sportu, nie podejrzewając, że prawdziwą przyczyną może być choroba. Dlatego namawiam każdego do badania, a takie akcje, jak ta w Telewizji Polskiej, pomogą zwiększyć świadomość istnienia problemu w społeczeństwie” – podkreśla dr Elżbieta Puścińska, ekspert Polskiego Towarzystwa Chorób Płuc.

Podczas akcji pracownicy mogli również skorzystać z niestandardowej aplikacji „Złap swój autobus”, która pozwala na sprawdzenie kondycji fizycznej. Aplikacja ma za zadanie w realny sposób zilustrować pościg za odjeżdżającym autobusem na bieżni zsynchronizowanej z ekranem telewizyjnym. W przypadku niedogonienia autobusu organizatorzy wydarzenia zachęcali do wykonania badania spirometrycznego. Kolejnym elementem, który może pomóc w wykryciu choroby jest POChP Skaner. To ankieta wypełniana przez pacjenta, która pozwala sprawdzić czy dana osoba jest w kręgu ryzyka zachorowania na przewlekłą obturacyjną chorobę płuc.

Eksperci podkreślają, iż wczesne rozpoznanie choroby jest warunkiem szybkiego podjęcia terapii, która może spowolnić proces rozwoju przewlekłej obturacyjnej choroby płuc. POChP jest chorobą nieuleczalną, ale można zapobiegać jej zaostrzeniom, poprawić jakość życia pacjenta i zapobiec przedwczesnym zgonom. Osoby nie chorujące na POChP żyją średnio 10-15 lat dłużej niż pacjenci chorzy. Niestety świadomość na temat POChP w Polsce jest na tyle niska, że pacjenci często zgłaszają się do lekarza już w zaawansowanym stadium choroby.

—————————————————————-
Celem kampanii Płuca Polski jest zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat przewlekłej obturacyjnej choroby płuc (POChP) oraz informowanie Polaków o zagrożeniach związanych z zachorowaniem. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Polskie Towarzystwo Chorób Płuc, wśród 1000 osób palących i niepalących, tylko 3% ankietowanych odpowiedziało, że wie, co oznacza skrót POChP. Dalsze 11% badanych przyznało, że słyszało ten skrót, ale nie wie, co oznacza, natomiast 86% w ogóle nie miało pojęcia, co się za nim kryje. W związku z tym działania podejmowane w trakcie kampanii skierowane są przede wszystkim do ogółu społeczeństwa, jak i środowiska medycznego oraz opinii publicznej. We wszystkie działania zaangażowali się eksperci medyczni, liderzy opinii oraz sportowcy, którzy zachęcają do wykonywania badań spirometrycznych. Wszelkie aktywności odbywają się pod patronatem Polskiego Towarzystwa Chorób Płuc i Polskiego Towarzystwa Oświaty Zdrowotnej.

Więcej informacji na temat kampanii Płuca Polski na stronie: www.plucapolski.pl

 

Kontakt dla mediów:

Natalia Zabielska, e-mail: natalia.zabielska@procontent.pl, tel. 884 838 886